identiteitsfraude

Mijn dag begon vandaag met een verontrustend mailtje van een verkoopbedrijf dat ook als externe verkoper (partner) actief is op één van Nederlands grootste webshops. Of ik ervan op de hoogte was dat er via mijn partneraccount allerlei artikelen tegen woekerprijzen werden aangeboden? Nee, dat was ik niet. Ik had niet eens zo’n account en om er een aan te maken heb je een verificatiecode nodig die via post naar het bij de KvK bekende adres wordt gestuurd. Na telefonisch contact met deze partij en de webshop was het echter wel duidelijk: mijn geliefde SNCRLY. was slachtoffer van identiteitsfraude.

Identiteitsfraude?

Eerder deze week is er op mijn bedrijfsnaam en KvK-nummer een partneraccount aangemaakt. De verificatiecode om dit account te verifiëren, die door de webshop naar mijn adres is verstuurd, is onderschept. Of beter gezegd, uit mijn brievenbus gevist. Nadat deze op donderdagmiddag gebruikt is om het account te activeren, zijn er een halve dag lang elektronische apparaten verkocht vanaf dit account tegen prijzen die zo’n 50% onder de marktwaarde liggen. Door het snelle en adequate handelen van de partij die deze fraude had waargenomen (en mij hiervan op de hoogte had gesteld) en de webshop was dit account gelukkig na een dag al uit de lucht. Het aantal verkopen viel daarom mee. De mensen die toch iets hadden gekocht, kregen vanuit de webshop een mailtje dat er sprake was geweest van fraude en de bedragen werden teruggestort. De schade viel uiteindelijk dus mee. Toch merkte ik dat de hele situatie mij persoonlijk helemaal niet lekker zat.

Ik denk dat ik voor vrijwel elke ondernemer spreek als ik zeg dat je eigen bedrijf meer is dan dat. Het is je geesteskind. Dat deze vervolgens op zo’n manier misbruikt wordt en met naam en al door het slijk wordt gehaald, doet letterlijk pijn. Daarnaast is het natuurlijk niet niks dat deze boeven gewoon voor mijn adres hebben staan posten en zulke belangrijke documenten uit mijn brievenbus hebben bemachtigd. Feit is dat het is gebeurd en ik er weinig meer aan kan veranderen. Wel heeft het me 3 dingen doen inzien, die ik via deze weg ook graag deel met andere (beginnende) ondernemers. Om te laten zien dat dit soort dingen écht gebeuren, hoe klein en onbekend je als bedrijf ook denkt te zijn. Daarnaast in de hoop dat dit verhaal en onderstaande tips anderen kunnen helpen deze situatie te voorkomen of beter met zulke voorvallen om te gaan.

1. Een zakelijk (postbus)adres is écht wel belangrijk!

Mijn bedrijf stond ingeschreven op mijn woonadres. Net als veel startende zzp’ers die veelal bij opdrachtgevers op locatie werken, zag ik niet zo snel de toegevoegde waarde van een kantoor of een postbus. Ik had al een interim opdracht in het vooruitzicht en wist dat ik voorlopig niet veel thuis zou werken. Een kantoorruimte was dus overbodig. Ook het belang van een postbus was ik niet van overtuigd. De meest genoemde reden voor een postbus die op aanbieders van postbussen en zakelijke postadressen zelf wordt genoemd, is dat dit je bedrijf een professionelere uitstraling geeft. Zelf zag ik dat niet echt zo en vooral was dat op dat moment voor mij nog niet zo’n belangrijke kwestie. Ik had immers al genoeg werk in het vooruitzicht. Dat een zakelijke postbus in een beveiligde omgeving vooral een middel is om onder andere identiteitsfraude te voorkomen en mensen met kwade bedoelingen op afstand te houden, had ik echter nooit bij stil gestaan.

Voor de duidelijkheid: ik woon in een appartementencomplex waarbij de brievenbussen zich buiten aan de zijkant van het gebouw bevinden. Dat deze zich wel heel goed lenen voor dit soort praktijken, begrijp ik uiteraard. Wellicht is het dan ook gewoon naïef van mij om dit risico niet van tevoren voorzien te hebben. Denk echter niet dat het ze bij reguliere brievenbussen niet zou lukken. Ook bij een gewone voordeur met ingebouwde brievenbus plukken ze je post zo weer van je deurmat af.

2. Ondernemen komt met risico’s 

Jaja, dat weten we nou wel. Welke ondernemer is op feestjes niet doodgegooid met ‘dat je dat aandurft’, ‘lijkt mij nou niks die onzekerheid’, ‘wat nou als we in crisis komen’ en de meest recente ‘jij zal nu wel spijt hebben dat je dit bent gaan doen met die corona nu’. Toch is dit er een waar ik van tevoren nog nooit bij stil had gestaan: je bent vatbaarder voor criminaliteit. Allereerst door de gedachtegang dat er bij een bedrijf doorgaans meer te halen valt (omzet) dan bij een particulier (loon). Denk aan creditcardfraude. Daarnaast biedt een bedrijf, en daar ben ik nu vooral achter, veel meer mogelijkheden als het gaat om criminele activiteiten. Lijnkaping, acquisitiefraude, voorschotfraude (ja, inmiddels heb ik wel mijn huiswerk gedaan) en waar ik in deze mee te maken heb: identiteitsfraude. Allerlei zaken waar je als ondernemer nóg vatbaarder voor bent of zelfs alleen als ondernemer mee te maken krijgt.

3. ‘Daar ben ik veel te klein en niet interessant genoeg voor’ 

Vooral in combinatie met bovenstaande een hele gevaarlijke gedachte en vooral heel erg niet waar. Zou ik een groot ICT-bedrijf gestart zijn waarbij ik medewerkers in dienst zou hebben en constant te maken zou hebben met gevoelige informatie, zou ik uiteraard veel meer onderzoek gedaan hebben naar bovenstaande activiteiten en veel beter op de hoogte zijn. Ook zou ik mij veel meer bewust zijn van mijn positie en hoe interessant ik zou zijn voor criminelen. Echter ben ik een zzp’er op het gebied van branding en marketing die tot op heden zelfs alleen nog maar op interimbasis actief is geweest. Nooit had ik gedacht dat ook ik mij zou lenen voor dergelijke activiteiten. Juist wel! Voor deze vorm van fraude was ik uitverkoren. Klein en onbekend, niemand zou mijn bedrijfsnaam herkennen en doorhebben dat een marketingbedrijf opeens airconditioners aan het verkopen is. Laat staan daar vragen bij stellen. Daarnaast de hierboven genoemde inschrijving op het thuisadres inclusief buitengeplaatste brievenbus. Check en check: de naïeve zzp’er, perfect slachtoffer voor identiteitsfraude.

Al met al: vervelend dat het is gebeurd, zeker. Anderzijds wel een eye opener. Start je een bedrijf, stap je net iets meer in de spotlight. Ook bij een publiek waar je liever niet zo op zou vallen. Hoe klein of groot je ook bent, het is goed om je hier bewust van te zijn en mogelijke beslissingen te nemen die je hier net iets meer tegen beschermen. Al is het maar een veilig postadres of een zakelijk telefoonnummer. En mocht het toch gebeuren: laat je niet uit het veld slaan! Dat ze juist jou hebben weten te vinden, is eigenlijk ook wel weer positief. Zo onherkenbaar als je dacht te zijn, ben je dus misschien wel helemaal niet. Als zij jou weten te vinden, dan anderen toch ook?